OHROZENIE DEMOKRACIE JE NAJZÁVAŽNEJŠÍ PROBLÉM DNEŠNÉHO SLOVENSKA Píše advokát a podpredseda strany SPOLU Pavel Nechala SPOLU – …

OHROZENIE DEMOKRACIE JE NAJZÁVAŽNEJŠÍ PROBLÉM DNEŠNÉHO SLOVENSKA

Píše advokát a podpredseda strany SPOLU Pavel Nechala SPOLU – občianska demokracia:
„Návrh Juraja Šeligu (Za ľudí), ktorý podpísal aj predseda SPOLU – občianska demokracia Miroslav Kollár, ukotviť Špecializovaný trestný súd a Špeciálnu prokuratúru priamo v ústave má svoje opodstatnenie. Rodil sa síce rýchlo, pod tlakom rozpadnutej vládnej koalície a hroziacich predčasných volieb, a rýchle návrhy bývajú často nedokonalé s možnými rizikami pri ich uplatňovaní, napriek tomu ho považujem za potrebný.

Predtým, ako prejdem k vecným výhradám, tri dôležité poznámky:
1. Napriek tomu, že to zatiaľ nie je hlavná téma, ohrozenie demokracie považujem za najzávažnejší problém súčasnej spoločnosti. Bez demokracie nebude ani kvalitnejšie zdravotníctvo, ani lepšie podnikateľské prostredie, ani školstvo poskytujúce moderné vzdelávanie.
2. Vražda novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice vytvorila legitímnu požiadavku verejnosti na očistu od zločineckých praktík. Ak sa bavíme o zločinoch, tak odpoveďou je ich efektívne vyšetrovanie a postihovanie. Vytvorenie špecializovaných inštitúcii takéto predpoklady vytvára a ich zachovanie je v súčasnej dobe veľmi potrebné.
3. Budovanie inštitúcii je najlepším spôsobom, ako obraňovať demokraciu.

A teraz k možným nedostatkom návrhu:
• Špecializovaný trestný súd nebude mať ani po novele garantovanú pôsobnosť. Inými slovami, zmena bude možná jednoduchou väčšinou v budúcom parlamente.
• Nezávislosť Úradu špeciálnej prokuratúry je posun, pretože ani samotná prokuratúra nemá deklarovanú nezávislosť, dopady takto vymedzenej nezávislosti nie sú zrejmé (§55d a násl. Zákona o prokuratúre).
• Úrad špeciálnej prokuratúry nie je súčasťou prokuratúry, ale Generálnej prokuratúry (§ 38 ods. 1 písm. a) zákona o prokuratúre).
• Potrebná je širšia ústavná reforma prokuratúry, čo je však nad rámec poslaneckej novely a vyžaduje širšiu spoločenskú diskusiu, článok 150 bude neproporcionálny k novo prijatému článku 150a.
• Navrhovanou zmenou Ústavy SR sa neodstránia všetky možnosti zneužitia po voľbách, napríklad skrátenie funkčného obdobia vedenia týchto inštitúcii alebo stanovenie nových kvalifikačných predpokladov a poskytnutie dodatočnej lehoty na preukázanie.
• Menším formálnym nedostatkom sa tu nebudem venovať, treba však pripomenúť, že koalícia premárnila tri roky a preto aj potrebné zmeny na prokuratúre čakajú na ďalšie volebné obdobie.

Napriek týmto výhradám je tento návrh potrebný. Obrana demokracie mení priority. A akýkoľvek návrh podporujúci dôležité demokratické inštitúcie si zaslúži podporu.

Opakujem: Zachovanie Špeciálneho súdu a Úradu špeciálnej prokuratúry má svoje opodstatnenie.

Tak sa volala aj verejná výzva z roku 2006, ktorej som bol spoluautorom a bojovala proti harabinovským pokusom o zmenu príslušných zákonov. Ficov Smer sa vtedy síce zľakol silnej verejnej kritiky, k zrušeniu však skutočne došlo – nálezom Ústavného súdu v roku 2009, no súčasne bola vytvorená nová inštitúcia Špecializovaný trestný súd. Silnú úlohu opäť zohral občiansky sektor a spolu s Ondrejom Dostálom sme výrazne bojovali za posilnenie týchto inštitúcii.

Dnes sme o desať rokov ďalej, ale ohrozenie špecializovaných trestných inštitúcii je, žiaľ, opäť aktuálne.“

Autor správy, foto a správu publikoval SPOLU – občianska demokracia on Facebook Zdroj Read More

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Generated by Feedzy